Saturday, July 14, 2012

Harga Emas Naik atau Turun

Harga Emas naik atau turun, ia tidak pernah memuaskan semua orang..

Realitinya,
yang gembira bila harganya turun cuma org yg belum membeli dan berhasrat ingin mula membeli..tetapi sebaliknya bagi org yg telah membelinya sebelum ini..

Dan begitu juga bila harganya naik, ia hanya menggembirakan org yg telah membeli sebelum ini, tetapi sebaliknya bagi mereka yang masih belum membeli dan berhasrat ingin mula membeli..

Sebenarnya,
Yang perlu dilakukan adalah memulakan saja belian, lalu bersedia dengan rancangan tindakan bagi menghadapi sebarang kemungkinan, samaada kenaikan atau penurunan..

Lalu jika harganya terus naik selepas membeli, kita tidak akan rasa bersalah kerana membeli terlalu sedikit..
dan jika harganya turun pula kita tidak akan menyalahkan sesiapa kerana mencadangkan kepada kita agar segera membeli..

Tidak disyaratkan jika ingin meraih untung perlu membeli hanya ketika harganya rendah..
Yang disyaratkan untuk keuntungan hanyalah memastikan harga jualannya nanti lebih tinggi berbanding harga beliannya sebelum ini..

Walaupun belian sebelum ini pada harga yang tinggi, ia pasti akan tetap menguntungkan jika dijual semula pada pada ketika harganya naik lebih tinggi..

Ramai org membeli ketika harganya rendah, tapi tidak pernah menjualkannya bila harganya naik lebih tinggi, sehingga harganya telah turun dan naik beberapa kali pada paras yang sama dengan belian yang dikatakannya rendah itu...

Hakikatnya,
Hanya dengan tindakan "beli sekarang" yg akan menghilangkan kegelisahan dan teka teki naik turun harga Emas minggu depan..
dan hanya dgn memiliki ilmu pelaburan sahaja yang akan membantu persiapan diri dgn perancangan tindakan, tidak kira apa saja kemungkinan pergerakannya..

Kalau 2-3 tahun yang lalu, Pelabur Emas kerugian kerana tiada pendedahan dan kekurangan ilmu, masalah itu tidak harus wujud lg sekarang ini..
Kerana byk medium pembelajaran yg disediakan, dari E-Book, seminar dan bengkel sehinggalah penghasilan DVD pembelajaran interaktif seperti  dan "Ikon Emas".

Dan, kalau masih ada yg rugi kerana tiada ilmu pelaburan, ianya memang sangat wajar..
kerana ia adalah pilihan mereka sendiri yang terlalu sayang untuk membuat pelaburan bagi mendapatkan ilmu pelaburan..

Sehinggakan 'kerugian' juga turut sayang kepadanya dan tidak ingin berpisah dengannya.. ; )

No comments:

Post a Comment