Saturday, November 17, 2012

Tai Fook


Salam Hormat buat warga dan bakal Pelabur Emas 
Dimaklumkan bahawa terdapat produk baru dalam barisan jongkong Emas keluaran Public Gold yang digelar ‘Tai Fook’.
‘Tai Fook‘ merupakan istilah dalam bahasa Cina yang bererti Kemakmuran Hebat (Great Prosperity). Rekabentuk ‘Tai Fook’ ini amatlah cantik dan bagi saya inilah corak logam Emas yang paling menawan yang pernah saya lihat sebelum ini. Perhatikan ukiran timbul berlambang Naga (Dragon) pada muka belakang jongkong tersebut.
Dalam siri ‘Tai Fook’ ini, terdapat 3 jenis saiz iaitu 20g, 50g dan 100g. Semuanya berketulenan 999.9.

Jongkong Emas Tai Fook 100g (pandangan depan)

Jongkong Emas Tai Fook 100g (pandangan belakang)
Harganya? Boleh lihat di sini untuk harga terkini yang dikemaskini setiap 20 minit berkadaran langsung dengan harga pasaran antarabangsa (kitco.com) : http://bit.ly/UqB7Y9
Ini adalah contoh harga ‘Tai Fook’ yang saya cerap hari ini:
Yang hendak beli jongkong Emas siri ‘Tai Fook’ ini, boleh berbuat demikian di sini: http://bit.ly/UqB7Y9
Setelah login masuk, kita akan dapati produk ‘Tai Fook’ ini sudah berada dalam senarai untuk kita buat belian dalam talian (online lock order). Pada ketika blog ini diterbitkan, saya dimaklumkan oleh pihak pemasaran Public Gold, produk akan berada di cawangan pada awal bulan depan iaitu Disember 2012, tapi sekarang sudah boleh mula buat pesanan :) .
Senarai produk 'Tai Fook' dalam halaman pesanan Public Gold
Ada yang bertanya kepada saya kenapa ‘spread’ harga bagi siri ‘Tai Fook’ ini tinggi iaitu 8% (spread PG Gold Bar 999.9 yang biasa antara 4.5%-6%)? Pandangan peribadi saya adalah kerana ini merupakan suatu siri keluaran Khas. Rekabentuknya pula adala 3D serta ukiran tempa bentuk naga tersebut amatlah cantik. Sudah tentu selain kos bagi Rekabentuk(Design), peralatan dan x juga merupakan faktor yang menyumbang kepada premium  siri ‘Tai Fook’ ini. Produk yang seperti ini amat sesuai sebagai koleksi penyimpan (collectors’ item). Saya pernah juga perhatikan harga untuk produk seumpama ini yang dijual di pasaran, harganya adalah berganda mahalnya dan tiada pula platform yang kita boleh jual untuk dapat harga Jualan yang terbaik. Tidak dinafikan juga, dengan adanya siri ‘Tai Fook’ ini, ia bakal menarik minat pasaran antarabangsa seperti China, Taiwan, Korea dan Singapura.
Siri ‘Tai Fook’ ini bagi saya merupakan manifestasi kekecewaan Pengasas Public Gold iaitu Dato’ Loius Ng terhadap penglibatan ramai ahli masyarakat Cina di Malaysia yang telah terlibat dengan skim pelaburan Emas yang tidak sah apatah lagi telah diserbu oleh pihak Bank Negara Malaysia (BNM) baru-baru ini.
Simbol Naga (Dragon) sememangnya sudah sinonim dengan masyarakat Cina sejak turun-temurun. Ia sering melambangkan kemakmuran, kekuasaan, kekayaan dan kehebatan. Tahun 2012 ini pula mengikut kalendar Cina adalah Tahun naga :) . Maka tidak hairanlah, siri ‘Tai Fook’ ini dirumuskan khusus buat kaum Tionghua. Amat sesuai dijadikan hadiah perkahwinan, hadiah hari jadi untuk insan yang lebih berumur, kesyukuran, mahupun apa jua acara bagi menzahirkan rasa penghargaan dan kasih sayang buat insan yang bermakna dalam kehidupan. Lebih-lebih lagi, ‘Tai Fook‘ ini bertepatan dengan tema tahun Kekayaan 2013 yang juga merupakan tahun mencabar untuk ekonomi global.
Bagi yang pandai membaca tulisan Cina, kalian boleh layan poster ‘Tai Fook’ oleh Public Gold :)

No comments:

Post a Comment