Thursday, June 28, 2012

KELEBIHAN PELABURAN EMAS DAN PERAK PUBLIC GOLD


KENAPA ANDA PERLU MELABUR EMAS DAN PERAK DENGAN PUBLIC GOLD? 


1. Harga emas dijual pada harga kilang
2. Perbezaan % harga jual (PG Sell) dan harga beli (PG Buy) atau dipanggil "spread" sentiasa rendah dan kekal walaupun harga emas berbeza-beza setiap masa/hari.  Spread bagi goldbar/jongkong emas (emas 999.9) hanya serendah antara  4% hingga 8% mengikut berat/saiz (lagi berat/besar lagi kecil spread), Dinar antara 5% hingga 6%  juga mengikut berat/saiz (lagi berat/besar lagi kecil spread), barang kemas i-serieas 10% untuk semua berat/saiz dan silverbar/jongkong perak antara 12% hingga 15% mengikut berat/saiz (lagi berat/besar lagi kecil spread).3. Emas di pasaran akan mengenakan caj tambahan yang sangat tinggi kerana melibatkan kos workmanship, insuran, untung dan sewa kedai dan sebagainya. Walaubagaimana pun harga yang ditawarkan oleh Public Gold adalah pada harga kilang . Public Gold hanya mengenakan sedikit caj pengangkutan yang amat rendah sekiranya anda membuat tempahan dan mengambil emas/perak tersebut di mana-mana cawangann selain Ibu Pejabatnya di Pulau Pinang. Jika anda mengambil sendiri emas / perak di Public Gold P.Pinang, tiada kos pengangkutan dikenakan.

4. Public Gold memberi jaminan belian semua (buy back guarantee) emas/perak keluarannya walau pun harga emas ketika itu tinggi atau rendah. Belum pernah Public Gold menolak untuk membeli semula emas / perak kerana takut rugi ketika pelabur meraih keuntungan.
5. Public Gold juga memberi jaminan belian semula dengan nilai spread / susut nilai yang sama walaupun jongkong emas cacat seperti tercalar, bengkok, terbuka seal/pembalutnya asalkan beratnya masih sama seperti asal. Tiada kos atau spread tambahan dikenakan. Ini adalah kerana Public Gold mempunyai kilang sendiri di Bayan Lepas untuk proses peleburan, pembentukan dan repackaging. Ini berbeza dengan syarikat lain/kedai emas yang terpaksa mengenakan caj atau susut nilai tambahan kerana mereka bergantung kepada pihak ketiga untuk memproses emas terpakai.

6. Bekalan emas dan perak sentiasa ada. Ini memudahkan pelabur membeli emas dan perak bila-bila masa kerana bekalan tidak pernah kehabisan stok.
7. Disertakan dengan sijil ketulinan (Certificate Of Authenticity) bersama-sama emas / perak Public Gold. 

Contoh : Jongkong Emas 100g dengan
 Sijil Ketulenan yang mempunyai nombor siri

8. Public Gold adalah syarikat yang teguh, terkenal dan diyakini pelabur. Public Gold adalah syarikat pertama di Malaysia yang mengeluarkan jongkong emas yang diiktiraf oleh Malaysia Book Of Record.


9. Produk Public Gold mempunyai pelbagai kepelbagaian (variety) emas dan perak dari segi saiz dan bentuk. Ini membolehkan pelabur membuat pelaburan mengikut kesesuaian masing-masing. Kepelbagaian saiz boleh memberi kemudahan kepada pebeli/pelabur yang kurang mampu untuk membeli sedikit-sedikit seperti dinar. Ia juga memberi kemudahan supaya kita dapat menjual balik emas sekadar keperluan dan tidak perlu menjual emas yang berat dan saiznya  besar untuk sekiranya memerlukan sedikit sahaj duit.

 Syiling emas (ketulinan 916 /22 K) merupakan produk emas Public Gold yang terkecil. Beratnya hanya 4.25 gram dan amat sesuai untuk pelaburan secara "sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit".

10. Pembeli boleh membeli produk Public Gold secara bayaran tunai atau EPP (Easy Payment Purchae) sehingga 4 bulan hingga 6 bulan tanpa faedah (interest). Hanya 0.5% dikenakan sebagai upah pengurusan (administration fee).11. Produk emas dan perak mempunyai permintaan yang tinggi kerana dikenali dan diyakini. Oleh itu ia mudah dijual berbanding produk lain kerana pembeli juga ingin mengetahui kredibiliti sesuatu syarikat sebelum membelinya.12. Pergerakan harga emas dan perak Public Gold adalah berdasarkan kepada pergerakan harga antarabangsa di www.kitco.com . Ini penting bagi pelabur pelabur bergerak secara aktif kerana mereka mengharapkan harga emas akan naik juga apabila harga pasaran antarabangsa naik. Pergerakan harga Public Gold dikemaskini setiap 20 minit sekali kecuali hari cuti di mana harga pasaran antarabangsa juga tidak bergerak.

13. Public Gold menawarkan pelabur menjadi dealer dengan pembelian sekurang-kurangnya RM20 ribu dalam satu resit. Tiada yuran dikenakan dan belian produk tersebut 100% milik anda. Jumlah sebanyak RM20 ribu tersebut  sangat rendah jika dibandingkan anda ingin berniaga emas/perak yang terpaksa menanggung kos membuka /menyewa kedai, gaji pekerja, insuran dan sebagainya. Lagi pun emas yang dibeli dengan jumlah tersebut boleh dijual semula sekiranya anda memerlukan kembali wang. Yang menariknya, setelah menjadi dealer, anda diberi komisyen setiap kali anda membeli dan menjual emas/perak kepada Public Gold tidak kira berapa amaun .
14. Produk Public Gold boleh ditempah secara online selama 24 jam sehari dan 365 hari setahun dan tidak tertakluk kepada waktu perniagaan/pejabat seperti bank atau kedai emas. Sekiranya anda bukan dealer sah Public Gold, anda bolehlah menghubungi saya untuk membeli emas secara "lock" harga melalui sistem online .

15. Emas yang ditempah boleh diambil di cawangan Public Gold berhampiran
16. Rekabentuk (design) produk Public Gold sangat  cantik dan sangat sesuai untuk dijadikan aset/koleksi peribadi serta hadiah kepada sahabat dan orang tersayang. Tidak kurang juga ia sangat sesuai dijadikan hantaran perkahwinan. 

No comments:

Post a Comment